Meny

Sikkerhet og BankID

For trygg bruk av BankID anbefaler vi at du leser og følger disse rådene om krav til datamaskinen som omfatter beskyttelse og oppdatering av programvare, samt råd om personlig passord og PIN-koder.

Krav til datamaskinen

Som BankID-bruker må du selv anskaffe og vedlikeholde utstyr, programvare, kommunikasjonsutstyr og telelinjer som er nødvendig for sikker tilgang til internett og følgelig også for bruk av BankID.

Det er viktig å bruke sikkerhetsprogramvare fra en anerkjent leverandør for å beskytte datamaskinen. Vi anbefaler å bruke innstillinger for automatisk oppdatering fordi sikkerhetsprogramvare må oppdateres ofte for å gi effektiv beskyttelse.

Noen råd om beskyttelse av datamaskinen

Installér personlig brannmur og antivirusprogram: Brannmuren hindrer uvedkommende tilgang til din datamaskin fra Internett. Antivirusprogrammet beskytter datamaskinen mot virusangrep fra Internett. Sørg også for at antivirusprogrammet er oppdatert til enhver tid ved å slå på automatisk oppdatering.

Oppdater programvaren regelmessig

Operativsystemet og nettleseren på datamaskinen din må til enhver tid være oppdatert.

Programvare som oppdager spionprogrammer

For å unngå spionprogrammer som prøver å innfiltrere datamaskinen din, bør du benytte programvare som oppdager slike forsøk. Husk å slå på automatisk oppdatering slik at programvaren er oppdatert til enhver tid.

Vær forsiktig med å klikke på lenker i e-poster, spesielt fra avsendere du ikke kjenner eller ikke har tillit til.

Beskytt datamaskinen din med brukernavn og passord. Er du i tvil om datamaskinen er forsvarlig sikret? Ta eventuelt kontakt med banken som har utstedt din BankID.

Kodebrikke eller kodekort

Krav til oppbevaring og behandling av kodebrikken/-kortet: Kodebrikken blir utlevert til nettbankbruker av banken. Denne er et viktig sikkerhetselement ved bruk av BankID. Det er viktig at kodebrikken/-kortet oppbevares på en slik måte at uvedkommende ikke kan få tilgang til det. Eventuell PIN-kode som brukes hver gang en kode skal hentes ut av kodebrikken, må holdes hemmelig. Når kodebrikken ikke virker lenger, bestiller du en ny en ved å sende en melding til oss via nettbanken eller mobilbanken.

Krav til personlig passord

Passordet du velger, er også et viktig sikkerhetselement ved bruk av BankID. Passordet er personlig og må holdes hemmelig.

Råd om beskyttelse av PIN-koder og passord

  • Ikke benytt samme passord som du bruker andre steder.
  • Bruk gjerne mer enn 6 tegn som er minimumskravet til personlig passord for BankID.
  • Bruk gjerne en kombinasjon av bokstaver, tall og spesialtegn.
  • Det anbefales å endre passord av og til, men ikke så ofte at du må skrive dem ned.
  • Unngå bruk av passord og PIN-kode som er enkle å gjette seg frem til. Eksempler på dette er initialer eller deler av navn, fødselsdatoer, telefonnumre, navn på husdyr, gate- eller stedsnavn osv.
  • Ikke gå fra datamaskinen uten å logge deg av tjenester hvor du har brukt BankID.
  • Beskytt datamaskinen din med brukernavn og passord.
Sperr kort, konto, nettbank og BankID døgnet rundt dersom du trenger det

Døgnåpen hjelp til sperring, BankID og mer

Mistenker du svindel, eller trenger du hjelp til å løse opp sperret kodebrikke, glemt passord eller andre tekniske problemer? Ta kontakt med kundesenteret vårt hele døgnet.

Illustrasjonsfoto av hvordan lage gode passord

Slik lager du gode passord

Vi kan like godt erkjenne det med en gang: Passord er vanskelig for mange. Mange av oss har passord til alt mellom himmel og jord - fra robotstøvsuger, jobb, privat e-post, Facebook, Instagram, Snapchat, nettbutikker og ikke minst: BankID.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen